måndag 11 augusti 2008

För mycket turister


Sommarens semesterresa med J gick till Tallin. Gamla staden med Domberget och Nedre staden blev för mig en överraskning. Att så mycket av medeltidsprägeln fanns kvar visste jag inte. Hansatiden gjorde sig hela tiden påmind med hus från 1400-, 1500-tal osv.


Ett aber fanns dock. I de trånga gränderna, över de kullerstenslagda torgen, in i souvenirbutiker strömmade hela dagarna horder av människor, som för en kortare tid lämnat sina hemorter. De var med andra ord turister i denna stad. Människan som är långt från spisen därhemma behöver också äta. Alltså hade tallinborna ordnat med en mängd restauranger, och uteserveringar för att magen skulle få sitt. Inget fel med det.


Men det var mycket - och för många! Både av turister och restauranger. Själv bidrog jag förstås till myllret som skymde mycket av den egentliga stadsbilden. Så vem är jag att klaga? Men, du som kan, res till sådana här turistmål lite före eller efter julis anstormning. Juni eller förhösten är säkert fin i Tallin.


I en gammal stadsmiljö fotograferar man förstås det ovanliga, det pittoreska. Sådana minnen samlar sig i albumen. Vilket också kan kännas lite för mycket. Så därför, som ett uttryck för ett motvallsbehov hos mig publicerar jag ovan en annan bild hämtad från Nedre staden.

Inga kommentarer: