torsdag 14 augusti 2008

På båda sidor av havet



Tallinresans höjdpunkt blev oväntat ett besök på Estlands Konstmuseum, ultramoderna Kumu. Separatutställningen Kahel pool merd (On Both Sides of the Sea) ägnades Erik (Eirik) Haamers livsverk. Det visade sig att Haamer kommit som flykting till Sverige i slutet av Andra världskriget och sedan verkat som konstnär med sin utgångspunkt på Västkusten. Han bosatte sig på ön Lyr vid Orust. Genom c:a 160 verk ges en mäktig bild av konstnärens liv i helt skilda miljöer och under helt olika förutsättningar. Konstnären förändrar sin teknik flera gånger.

Öseltösen (1952)
Den estniska bonde- och fiskarbefolkningen i vardagliga sysslor innan den moderna tiden bröt in, är ofta förekommande motiv. Kustbefolkningens liv återkommer i senare verk från Bohuslän, Portugal och Nordnorge. Ljuset över soldränkta klippor vid Tjörn runt ger ljusa, kontrastrika färger med humoristiskt skissade turistfysionomier. I tre verk från Lyr känner jag igen bergens färgskiftningar.



De flesta tavlorna är inlånade för utställningen från privata ägare. Förvånad läser jag att inget museum i Göteborg har något verk av Haamer. Som göteborgare känner jag närmast skam över att inte hemstaden sett till att införskaffa något av konstverken. Västsvensken får bege sig till muséer i Uddevalla och Örebro där hans konst närmast finns representerad.



Märkligt att jag inte har hört om Erik Haamer tidigare. Han var utan tvekan en av de stora konstnärerna i göteborgstrakten under efterkrigstiden. Han gick ur tiden 1994.



Immigrantinstitutet i Borås medverkade i början av 2000-talet till att esternas nationalepos Kalevipoeg gavs ut i svensk översättning. Här bidrog Erik Haamer med illustrationer, utförda på 1950-talet.



Utställningen i Kumu, beläget i Kadriorgparken, pågår till 12 oktober. Jag önskar verkligen att många också från denna sida av havet upptäcker rikedomen i konstnärens livsverk.

Inga kommentarer: