Likvärdigheten i skolan
Svenskt Näringsliv mästrar Skolverket om
likvärdigheten
”Likvärdigheten i skolan har inte
försämrats till följd av skolvalet”, skriver Svenskt
Näringsliv (SN) på sin webbplats 2016-01-21. ”Däremot
påverkar boendesegregationen väldigt starkt”. Skolverket
beskylls för att avvika från andra bedömare i tolkning och
slutsatser och att brista i tydlighet.
Svenskt
Näringsliv (SN) lägger på så sätt fram rapporten ”Likvärdighet
i den svenska skolan”
av David Sundén och Malin Werin. Den beställda
forskningssammanställningen är en del i intresseorganisationens
ständigt pågående lobbyverksamhet med syfte att försvara
medlemsföretags möjligheter att verka i välfärdssektorn.
SN
säger i anslutning till rapporten:
”Slutsatserna
i bifogad rapport tyder på att det generellt sett inte finns någon
motsättning mellan en konkurrensutsatt, kunskapsorienterad och
behovsstyrd skola.”
En
skola med dessa kännetecken är i linje med SN´s önskemål. Man
säger alltså att det inte finns någon motsättning mellan en skola
efter våra önskemål. Goddag yxskaft!
SN
säger sig tala för allas rätt till en skola med god kvalitet på
kunskapen. Säkerligen vill organisationen också bidra till att
svensk skola uthålligt förmår leverera ungdom, såväl
anställningsbar som förberedd för att verka som entreprenör. Ett
tredje mål är att värna medlemsföretagens intressen. Därav
följer ett ständigt framhållande av privat företagsamhet,
konkurrens och de fria marknadskrafterna. I de fall då viss
motsatsställning uppkommer mellan kunskapsskola, försörjningen
med utbildad arbetskraft och uppgiften som intresseorganisation –
då får de två förstnämnda målen stryka på foten. Fullt
förståeligt så. Medlemmarnas intressen måste skyddas, annars
mister SN sitt existensberättigande.
Det
är i detta sken vi ska se den styrda forskningen och
pressmeddelandena. Media som Sveriges
Radio förmedlar okritiskt vidare. Innehållet av fakta,
tveksamheter och undangömmande påverkar allmänna opinionen.
Journalisterna har, och kan inte ha, omedelbar tillgång till den
kunskap och kännedom som krävs för att ställa de rätta frågorna.
Däremot kan man begära att experter på området som komplement
kunde få bidra med alternativ bild.
Tankarna
går hos mottagaren tråkigt att säga, till den desorientering som
vi mött från rysk sida gällande händelserna i Ukraina. Fakta,
halvsanningar och lögner serveras från Ryssland i avsikt att
förvirra och förhindra nödvändigt agerande. Nu finns förstås
ingen anledning att i grovhet jämföra dessa skilda
informationskampanjer. SN verkar enligt normer i ett anständigt
demokratiskt samhälle. Men ändå, SN har också som mål att
förhindra att Riksdagen styr om svensk skola i en riktning till en
mera demokratisk skola med möjlighet att ge kvalitativ utbildning
till alla grupper av elever – även till de utan föräldrar med
ekonomiskt, kunskapsmässigt och socialt kapital.
Elevsegregationen producerar ”dåliga” skolor
SN
verkar inse att uppgiften är besvärlig. Allt för många, både i
skolans värld och utanför, är medvetna om att
undervisningsmiljöerna i de klassrum som dränerats på de mera
ambitiösa och presterande eleverna, har kommit in i en ond cirkel.
Allt färre har hopp om en ljus framtid, beroende bl. a. på
svårigheterna som boende i förortsområdena har att ”komma in i”
det vanliga Sverige. Lärare påverkas också. Duktiga lärare tappar
orken. Betygsresultaten blir låga och skolan pekas ut som en dålig
skola.
Den
var inte dålig. Konkurrensen genom det fria skolvalet har inte bara
marknadseffekten att slå ut dåliga skolor – den har dessförinnan
också skapat dessa. Den sammanhållna skolan (en av efterkrigstidens
stora demokratiska landvinningar) har genom politiska beslut ersatts
av ett skollandskap där elev- och skolsegregation råder.
Ordbyte döljer verkligheten
”Skolsegregation”
är inom forskningen ett neutralt begrepp. I den politiska debatten
är segregation negativt värdeladdat. SN
har av rapportförfattarna begärt att de i sin rapport använder ett
mer neutralt värdeladdat ord som ”elevsammansättning” istället
för orden skolsegregation och elevsortering.
Den uppmärksamme läsaren inser att på så sätt döljs något av
verkligheten i nyordets förklädnad.
För
att om möjligt rädda systemet med homogen elevsammansättning (läs: segregerad skola), presenterar SN vissa förslag, t ex bör alla få
välja skola efter ha tagit del av detaljerad fakta om kvaliteten och
ekonomiska bidrag bör ges att resa till skola utanför egna
bostadsområdet. Rättning av viktiga prov skulle kunna ske centralt
för att motverka betygsinflation. Dessa och de övriga förslagen är
till en del värda att överväga, men främst skulle de genomförda
visa sig ganska verkningslösa.
Likvärdigheten enligt rapporten
Vad
säger då rapporten om ”elevsammansättningen”, d. v. s.
skolsegregationen?
Vad
gäller likvärdighet i tillgången till utbildning, redovisar
rapporten flera undersökningar som ger indikationer på att
tillgången inte är likvärdig. Friskolor etableras där det är
lönsamt och alla elevgrupper utnyttjar inte skolvalet eller är inte så
benägna att resa långt till skolan.
Om
kvalitet
och resultat skrivs:
”Det
råder enighet om att skillnaderna i elevernas resultat har ökat
mellan skolor och
kommuner,
vilket har dokumenterats i ett flertal rapporter. Detta betyder att
den
skola
eleven går i och vilken kommun som skolan tillhör idag har ett
större samband
med
det resultat som eleven uppnår.” och ”…skillnaden i
elevsammansättning mellan skolor [har] ökat under en längre period
både vad gäller utifrån föräldrarnas utbildningsnivå och
elevens härkomst.
Rapporten
erkänner att familjebakgrunden har stor förklaringseffekt vad
gäller elevresultaten:
”Det
finns ett flertal studier som analyserar effekten av föräldrarnas
utbildningsnivå
och inkomstnivå och samtliga påpekar att familjebakgrunden mätt
i
dessa termer har en stor absolut effekt på de svenska elevernas
skolresultat.”
Elevsammansättningen
(skolsegregationen) är i sin tur främst beroende av
boendesegregationen, så rapporten och SN förefaller vara ganska
nöjda med att skillnaderna mellan skolor och över landet som helhet
ökar:
”Ett
flertal studier visar dock på att den
förändrade elevsammansättningen i skolan enbart ska ses som en
omflyttning av elever mellan skolor utan negativa konsekvenser.” (
från Böhlmark & Holmlund, SNS 2011) och ”...skillnaderna i
resultat mellan skolor [har] ökat. Detta är dock en naturlig följd
av att eleverna med liknande förutsättningar att uppnå samma
resultat i större utsträckning går i samma skola.” (Holmlund m.
fl. IFAU 2014)
Om
inte möjligheten att välja bort skolan i bostadsområdet funnits
hade kanske familjer istället flyttat, tänker rapportförfattarna.
”Det
är dock möjligt att boendesegregationen skulle ökat än mer utan
ett fritt skolval.” Min kommentar: Var finns bostäder lediga för sådana flyttningar?
Dessutom
framhåller rapporten hög begåvning som en fullt legitim
förklaring för uppnåendet av de bästa skolresultaten och betygen.
Här har en glidning skett från rapportens erkännande av att
skillnaderna i elevresultaten har ökat mellan klasser och skolor.
Accepterandet av att de viktigaste förklaringsfaktorerna för
elevresultaten är föräldrarnas socioekonomiska och
utbildningsmässiga bakgrund kompletterat med uppgifter om familjens
tid i Sverige, glider in i dimman och ersätts av begåvning, utan
att denna kopplas till uppväxtförhållandena.
Alla
som jobbat med barn och unga känner till att prestationerna för den
enskilde i en grupp kan lyftas betydligt av gott ledarskap och den
kamratpåverkan som sker. Begåvning och talang är aldrig hugget i
sten.
Definition av likvärdighet
I
rapporten belyses de stora svårigheterna att meningsfullt forska om
likvärdigheten i skolväsendet. Själva likvärdighetsbegreppet är
mångfacetterat. Det består av olika moment som förändras över
tid. Sedan tillkommer de många olika definitioner och mått som
används. Datatillgången styr tillvägagångssätten. Av rapportens
tabell 1 framgår en del av de många mått, som kan användas.
Vad
gäller kvaliteten saknar jag en koncentration på studier av
förhållandena i klassrummen. Tyvärr har forskningen på detta
område inriktats på lätt tillgängliga mått som klasstorlek,
lärares utbildning och ekonomiska resurser. Nationalekonomerna
dominerar, men var finns skolans personal? Pedagogerna borde mera
aktivt svara för undersökningar på det område där de ha den
främsta sakkunskapen.
Överhuvud
kan ifrågasättas om forskningen om likvärdighet är mera
berättigad än de bilder av verkligheten som skolverksam personal
och elever kan ge. Forskningsresultaten pekar åt skilda håll genom
att så vitt spridda mått används. Vid framläggande av slutsatser
har dessa mer eller mindre subjektivt malts samman till en mix av
vilket inte mycket går att utläsa. Debatten tar sedan vid utan att
klara definitioner och begränsningar av aspekter görs. Allt är
bäddat för oklarheter, missuppfattningar och inlägg som går förbi
varandra.
Några
nedslag i rapporten ska här ändå göras. För
likvärdighetsbegreppet utgår rapporten från fyra punkter utifrån
Skollagen.
- Skolan ska garantera alla barn och elever likvärdig tillgång till utbildning.
- Skolan ska garantera alla barn och elever en likvärdig kvalitet för att nå målen med utbildningen.
- Skolan ska stimulera alla barn och elever att utvecklas så långt som möjligt.
- Skolan ska sträva efter att kompensera för skillnader i förutsättningar mellan barn och elever.
Utifrån
skrivningar i propositionen till lagen tolkar rapporten att de två
första punkterna, tillgången och kvaliteten är viktigast.
Stimulansen att
utvecklas så långt som möjligt och kompensation för skillnader i
förutsättningar ska
endast (min understrykning) ske om skolan kan garantera alla barn lika tillgång och lika
kvalitet. Detta är förstås en rejäl missuppfattning.
Hänsyn
till elevernas behov ska göras inom det utrymme som finns för
anpassningar
av
undervisningen och organisationen av utbildningen. Detta menar dock
författningskommentaren endast
ska ske ”så
länge de [barnen och eleverna] tillförsäkras lika tillgång till
likvärdig utbildning”. Att de två första punkterna har en
grundläggande vikt erkänner jag. Men citatet visar förstås att
de kompenserande åtgärderna inte får upphäva likvärdig tillgång.
Misstaget
är allvarligt därför att det leder rapportförfattarna till
slutsatsen att kompenserande åtgärder och extraresurser inte
behöver leda till att eleverna med sämre förutsättningar når
lika långt som andra. Det går rent av att implicit utläsa en viss
glädje över detta faktum! Man menar att lagstiftningen och
accepterad praxis visar på detta. Målet flyttas ner till en
anspråkslös nivå.
Kompenserande
insatser har visat sig haft relativt liten påverkan på
elevresultaten. Det är också min egen erfarenhet efter ett helt
yrkesliv i skolans värld. Men här har något förändrats. För
flera decennier sedan avsågs med kompenserande insatser främst
åtgärder för att stödja den enskilda eleven utifrån vissa behov (punkt 4 ovan).
Det var självklart att skolan som sådan höll jämförbar nivå med
övriga landets skolor. Dagens kompenserande insatser måste däremot
främst ges till hela skolor, som har sänkts av den genomförda
sorteringen av elever efter skolprestation och familjebakgrund (punkt 2).
Min
uppfattning:
Det
är inte möjligt att genom kompenserande insatser, oberoende av
mängden medföljande miljoner, till en meningsfull nivå lyfta
skolor, som saknar en normal fördelning av elever med olika
förutsättningar och bakgrund.
Sammanfattning
SN´s rapport visar att svensk skola inte är likvärdig vad gäller tillgång och kvalitet. Kompenserande insatser har liten betydelse. Rapporten erkänner att högpresterande elever i ökande utsträckning återfinns i vissa skolor medan de lågpresterande finns i andra. Elevsammansättningarna är homogena på ömse håll. Skillnaderna i prestation mellan de skilda grupperna (skolorna) ökar. Resultaten sjunker.De flesta skolkunniga kallar sådant för tecken på bristande likvärdighet. Så inte SN, som är mycket nöjt med att forskningen ännu inte har gett sig i kast med att klargöra fria skolvalets och friskoletableringens exakta bidrag till den negativa utvecklingen. Ännu kan kanske marknaden och vinsterna räddas!
Ingen anledning finns för Regeringen att utifrån vad SN för fram ändra i direktiven till Skolkommissionen och utredningen om vinster i välfärden.
Skolverket regerar
Efter
läsningen av rapporten med alla försök att dölja det allvarliga
läget för likvärdighet och kvalitet i svenska skolan, är det en
lisa för själen att gå till Skolverkets
webbplats och ta del av dess sammanställning av forskningsläget.
Klart och tydligt presenteras vad man vet och vad man kan anta om
likvärdigheten och konsekvenserna av skolreformerna under de senaste decennierna. Snabbt kan läsaren sätta sig in i
området.
Skolverket
värdesätter en skola där olika elevgrupper möts. Det är positivt
för sammanhållningen i samhället, vilket i sig är ett av de
kvalitativa målen. SN och andra friskoleförespråkare tonar förstås däremot
ner detta.
I
Dagens
Samhälle har Daniel Suhonen och Sten Svensson gett SN ett svar, som vida överglänser detta blogginlägg i pregnans och avslöjande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar