torsdag 6 maj 2021

Att tömma en papperskorg är inget enkelt jobb

Styrformen NPM inom offentlig förvaltning

Traditionellt hade myndigheter inom resp område även medlen och förmågan att utföra tjänster till medborgarnas fromma. Den missnöjde medborgaren visste vart hon kunde vända sig för att lämna klagomål. Mindre saker kunde åtgärdas direkt. Större kunde kräva att medel tillfördes genom politiska beslut i framtida budget.  

Sedan flera årtionden dominerar däremot totalt New Public Management (NPM) inom kommunal och annan förvaltning. Kommunen, t ex Göteborgs Stad, är beställare av detaljerade specificerade tjänster. En utförare, ett entreprenörsföretag lämnar anbud och får uppdraget att svara för den aktuella samhällstjänsten under avtalad period. Kommunen måste inrätta en mängd tjänster för att följa upp och kontrollera hur entreprenören följer avtalet.

Många nackdelar med NPM har visat sig sedan styrformen slog igenom. Här vill jag ge ett dråpligt exempel vad som händer, eller snarare inte händer, då ansvarsfrågan är oklar. Myndigheter och entreprenörer bollar saken mellan sig som en het potatis. Ingen känns vid eget ansvar. Ingen är beredd att åtgärda saken ändå av praktiska skäl. Ingen kan komma överens med tjänstemännen på de andra stolarna så att fallet löses. Däremot kan många timmar ägnas åt skärmskådande, funderande , utredande och mejlande fram och tillbaka och vidare - allt utan att komma till skott.

Åskådningsexempel: En papperskorg och skräpet runtom

Själv har jag stångat min panna blodig mot en papperskorg! Den var full sedan länge så ljudet när pannan stötte i lockets plåt var dov. Skämt åsido! Korgen finns vid busshållplatsen Linnarhultsvägen B vid Gråbovägen i Göteborg. Västtrafiks bussar servar här invånarna i Linnarhult med kollektivtrafik.

När jag via Göteborgs Stads hemsida kontaktade stadens kontaktcenter för stadsmiljö och meddelade att korgen var full och behövde tömmas, startade en cirkus jag inte kunde ana. Den håller på än. Med reservation för att uppställningen kan innehålla något fel och att alla berörda tjänstemän och företag inte getts den uppmärksamhet de gjort sig förtjänta av är nedanstående vad som kommit till min kännedom.

Häng med i svängarna!

2020-12-14    Jag mejlar Gbg Kontaktcenter (KC) att korgen behöver tömmas och att mycket skräp runt om behöver tas om hand.
2020-12-15    Gbg KC mejlar till Västfastigheter Fastighetsförvaltning Hållplatsservice FB för att få jobbet utfört.
2020-12-15    Gbg KC mejlar mig att felanmälan är sänd till entreprenören i området.
2020-12-15    NN@vgregion.se mejlar okänt innehåll till Gbg KC.
2020-12-15    Gbg KC mejlar okänt innehåll till AA.
2020-12-15    AA mejlar svar till Gbg KC att saken är kollad med Västtrafik (VT), som menar att korgen inte är deras och man tror på Västtrafik att den inte heller är Trafikverkets (TV). Okänt vem som tömmer korgen. Den skulle kanske tas bort om ingen tömmer den?
2020-12-16    Gbg KC mejlar TV. Hållplatsen är utmed Gråbovägen. Antar att TV har möjlighet att besluta ta bort korgen.
2020-12-17    BB, TV mejlar svar till Gbg KC. TV ansvarar inte för papperskorgen på busshållplatsen. Ta kontakt med bussbolaget för drift av papperskorgar (länk lämnas till VT).

Inget händer.

2021-01-25    Jag mejlar Gbg KC en påminnelse och lämnar mejltråden från BB och bakåt. AA på Gbg KC väl insatt i ärendets tråd kan kanske reda ut ansvaret, föreslår jag. 
2021-01-26    CC på Gbg KC mejlar mig att korgarna ser ut att tillhöra TV, som nu har fått felanmälan.
2021-01-26    Jag svarar Gbg KC med kopia på tråden från BB att TV inte anser sig ha ansvaret.
2021-01 26    DD på Gbg KC svarar mig att byggledaren för renhållning på gatan vidhåller att TV har ansvaret. Därmed skickas ärendet till TV igen då de förvaltar ytan.
2021-01-26    CC på Gbg KC mejlar TV.
okänt datum   DD på Gbg KC mejlar okänd. Ingen av våra entreprenörer vill kännas vid korgen. Jag antar att ni får pröva om den ska tas bort då den är på er yta.
2021-02-05    BB på TV mejlar VT (kopia till DD på Gbg KC). Ärendet om full korg mottaget, överförs till VT och stängs hos oss. Infon meddelas vår projektledare i underhållsområdet för kännedom.
2021-02-08    VT mejlar TV. VT tömmer inte papperskorgar på hållplatser. I detta fall har Gbgs Stad ansvaret. Gråbovägen är statlig enligt NVPD-verktyget och tillhör därmed TV. VT citerar sin text på sin hemsida: "Trafikverket ansvarar för hållplatserna vid de statliga vägarna".
2021-02-11    BB på TV mejlar Gbg KC. Ser ut som ansvaret att tömma papperskorgar ligger på Gbg Stadsmiljö. Tidigare anställd projektledare vid TV säger att om han inte minns fel så köpte han upp detta underhåll för ett antal hållplatser (utöver de TV själva har hand om). "Dessa skulle Ponf (Gbg Park- & Naturförvaltningen) tömma och det finns/fanns en lista med vilka hållplatser det gäller." Det är alltså inte TV som tömmer dessa, betonar BB. Att korgen blir full beror på koloniområdet intill. "Just denna papperskorg är välkänd." 
2021-02-11    BB på TV mejlar mig att Gbg Stadsmiljö är ansvarigt. Vi har meddelat dem för hantering.

Inget händer

2021-03-30    Jag mejlar en påminnelse till Gbg KC och sänder med nytagna foton som visar ett papperskorgslock som inte går att stänga och skräpdensiteten intill. 




2021-03-31    FF på Gbg KC mejlar mig att ärendet är sänt till vår entreprenör i området, d v s Västtrafik infrastrukturutveckling, som ansvarar för tömning av papperskorgar utmed TV´s leder. Vad gäller nedskräpningen vid trappan är våra uppgifter att TV har ansvaret utmed dess leder.  Städärendet tar vi därför vidare till TV.
2021-04-08    Jag mejlar Västtrafiks ledning (bifogar foto) och frågar om Linnarhultsbornas upplevelse av skräpet vid deras busshållplats Linnarhultsvägen B ligger i linje med den reseupplevelse som Västtrafik önskar ge sina resenärer.
2021-04-10    Västtrafiks ledning svarar inte på min fråga. GG på VT mejlar att VT inte tömmer papperskorgar på hållplatser. Gbg Stadsmiljö ska göra det.  
2021-04-11    Jag mejlar Gbg KC och ifrågasätter att Västtrafik infrastrukturutveckling är stadens renhållningsentreprenör. Varför inte ta bort korgen om inte tömning kan ordnas? Jag avslutar med Moment 22-hälsning.
2021-04-12    Gbg KC mejlar mig. Tömning av korg vid läge B är taget till vår entreprenör. Ytan har denne inte hand om. Är korgen fortfarande full?
2021-04-12    Jag svarar Gbg KC. Självfallet
2021-05-06    Jag mejlar på nytt till Gbg KC, denna gång om att papperskorgarna vid både läge A och B är fulla och behöver tömmas.

Något har ändå hänt till sist. 

Idag 2021-05-06 är skräpet vid trappan borttaget liksom det skräp som fanns vid GC-vägen bakom hållplatsen. Utföraren är okänd av mig, men jag misstänker entreprenören för stadens trafikkontor. 

Papperskorgen är fortfarande full. 

Reflektion  

Alla dessa tjänstemän gör förmodligen ett gott jobb utifrån sina instruktioner. De styr, kontrollerar och ger anvisningar. Men vad åstadkommes? Och till vilken kostnad?

Jag tänker på landets renhållningsarbetare. Deras arbete är ofta smutsigt, tungt, dåligt betalt och många tvingas acceptera att statusen i andras ögon är låg. De anses utföra ett enkelt jobb. Ett sådant som enligt vida spridd politisk uppfattning lämpligen kan utföras till ännu lägre timlön så att fler kommer i jobb. 
Ja, renhållningsarbetare är billiga, men så effektiva. På bråkdelen av all nedlagd tjänstemannatid skildrad här ovan lyckades några ta hand om allt skräpet i närheten av papperskorgen. De utförde!

Och är beredda att ta sig an papperskorgen - bara de får! 

Släpp arbetarna loss!
 
    
 
 

Inga kommentarer: