lördag 29 augusti 2009

Västtrafik reserverar maxbeloppet

Härom dagen när jag gjorde en av mina misslyckade resor med Västtrafiks betalsystem, upptäckte jag att vid resa över flera zoner, reserverar Västtrafik direkt från start ett belopp på kortet för resan till bussens, pendeltågets osv slutstation. Det är resenären, som stiger av vid en tidigare hållplats, som har ansvaret och uppgiften att till sitt kort "dra tillbaka" pengar genom att inte glömma att hålla upp kortet på nytt vid avstigning. Informatör vid Tidpunkten bekräftade efteråt att det förhåller sig så.
Hur många resenärer glömmer inte att göra detta! Själv har jag ett flertal gånger glömt bort det, trots att jag tänkt på uppgiften ombord. Men när man har flera kollin, det är trångt och man möter påstigande är det lätt gjort att glömskan slår till.
Är det verkligen rimligt att reservera kostnad ända till slutstationen? Västtrafik har inte informerat om att så sker. Resenären känner inte till att hon ingår något avtal med Västtrafik med den innebörden. I GP´s webb diskuteras rimligheten i att alla måste erlägga en pant på 100 kr. Här har vi ytterliggare en pant - en dold sådan.

Inga kommentarer: